Zaplanowane tworzenie treści w celach marketingowych (lub inaczej mówiąc “content marketing”) powinno być być kluczowym elementem skutecznej strategii marketingu internetowego.

Dlaczego?

Otóż niezależnie od tego jaki kanał pozyskiwania ruchu wybierzemy, czyli:

  • Social media: posty na Facebooku / Instagramie / filmiki na YouTube
  • Kampanie display: bannery z krótkimi hasłami reklamowymi
  • Reklama w wyszukiwarce: Google Ads, Bing Ads
  • Wysyłka maili: newsletter / mailing…

… to wszędzie potrzebujemy jakiejś treści, którą chcemy zakomunikować światu, a dokładniej – naszej grupie docelowej, czyli osobom, które są potencjalnymi nabywcami naszego produktu /usługi i a tu z pomocą przychodzą słowa kluczowe.

Co to są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe (ang. keywords) to frazy / słowa / zapytania, które ludzie wpisują do wyszukiwarki. Korzystając z odpowiednich narzędzi do doboru słów kluczowych możemy sprawdzić np. ile użytkowników wpisuje konkretną frazę do wyszukiwarki Google miesięcznie. Dobór odpowiednich słów kluczowych jest nieodłącznym elementem pozycjonowania strony internetowej.

Przykład słów kluczowych – branża modowa

  • sukienka czerwona – 12 100 wyszukiwań / miesięcznie
  • czerwone sukienki – 5400 wyszukiwań / miesięcznie
  • czerwona sukienka na wesele – 4400 wyszukiwań / miesięcznie
  • długa czerwona sukienka – 2400 wyszukiwań / miesięcznie
przykład słów kluczowych Google planner
Przykład słów kluczowych z planera słów kluczowych Google Ads

Jak dzielimy słowa kluczowe?

Podział słów kluczowych przypomina trochę sylwetkę dinozaura. Głowa jest bardzo wysoko położona (krótkie, bardzo popularne frazy) i długi, znajdujący się nisko ogon (dłuższe, mniej popularne frazy). Dokładnie tak samo dzielimy słowa kluczowe, czyli:

  • head keywords – główne słowa kluczowe.
    • Charakterystyka: krótkie, dość ogólne, bardzo popularne słowa kluczowe. Nie do końca wiadomo jaka intencja stoi za danym słowem kluczowym. Konkurencja na tych frazach jest duża.
    • Przykład: “Samochód używany”, “kredyt”, “spodnie”
  • long tail keywords – dłuższe frazy, bardziej precyzyjne.
    • Charakterystyka: Mniej osób ich szuka, ale są bardziej konkretne, zazwyczaj wskazują na konkretną intencję / potrzebę. Konkurencja na tych słowach w wyszukiwarce jest o wiele niższa niż w przypadku ‘head keywords’.
    • Przykład: “Samochód używany Warszawa opel astra ogłoszenie”, “kredyt hipoteczny dla młodego małżeństwa warszawa bank”, “zielone spodnie męskie na randkę sklep”
Podział słów kluczowych
źródło: http://revenue-hub.com/long-tail-keywords-drive-direct-bookings/

Co to jest research słów kluczowych, czyli jak wyszukać słowa kluczowe?

To proces wyszukiwania słów kluczowych za pomocą narzędzi do słów kluczowych (np. Narzędzie do propozycji słów kluczowych Google lub inne o których za chwilę) aby znaleźć te frazy, które pasują do Twojej strategii marketingowej.

No dobrze, ale czy nie powinniśmy dobierać słów kluczowych tylko na potrzeby SEO, czyli marketingu w wyszukiwarce?

Zdecydowanie NIE tylko!

Dlaczego zapytasz?

co to są slowa kluczowe
Dlaczego dobór słów kluczowych jest tak ważny?

Powód jest prosty. Narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych pozwalają sprawdzić co wpisują użytkownicy internetu w Google. Dzięki temu, uzyskujesz dostęp do bezcennej wiedzy na temat tego, co Twoi potencjalni Klienci mają w głowie. Tą wiedzę można wykorzystać nie tylko na potrzeby SEO, ale do całej komunikacji marketingowej.

A w głowie mogą mieć różne rzeczy. Np. to jak będą szukać Twojej firmy, a tu mogą zdarzyć się błędy w pisowni (np. wpisywanie fonetycznie nazwy firmy, literówki itp).

Problem podczas wpisywania nazwy firmy występuje w szczególności w przypadku anglojęzycznych nazw (tak jak np. nazwa mojego bloga, którego być może ktoś będzie szukał jako “dikat, dikad, dig ad, “no ten blog o marketingu dig coś tam”:)).

leroy merlin wymowa nazwy typowy polak nosacz
Nigdy nie wiesz jak konsument szuka Twojej firmy!

Jak znaleźć słowa kluczowe, czyli czego ludzie szukają w Internecie? 6 pomysłów.

Wyszukiwarka Google.

Wczuj się w rolę potencjalnego Klienta. Co wpiszesz, aby wyszukać swój produkt / usługę? Uruchom wyszukiwarkę i sprawdź

  • Sugestie podczas wpisywania słowa kluczowego w Google.
  • “Wyszukiwania podobne do” na samym dole wyników wyszukiwania.

Co jest popularne w Internecie?

W jakim trendzie jest Twój produkt / usługa?

Czy występuje sezonowość (np. większy popyt w lato, niż w zimę np. klimatyzatory)

Neil Patel.

Dawny “ubersuggest”. Pozwala sprawdzić jakie słowa kluczowe wpisują użytkownicy do wyszukiwarki Google na podstawie sugestii, czyli to co opisałem w punkcie pierwszym, ale na sterydach, ponieważ widać statystyki dotyczące popularności danego słowa kluczowego. Narzędzie do słów kluczowych ma okrojone możliwości w wersji bezpłatnej, ale na początek powinna spokojnie wystarczyć wersja darmowa.
To narzędzie pozwoli Ci odpowiedzieć na pytania:

Ile osób wpisuje daną frazę w wyszukiwarkę miesięcznie?

Ile muszę zapłacić za kliknięcie, jeśli chciałbym się reklamować w Google Ads? (estymowany koszt)

Jak rozkładają się kliknięcia na wyniki wyszukiwania płatne vs bezpłatne?

Ile lat mają użytkownicy, którzy wpisują tą frazę?

neil patel
Narzędzie pozwala sprawdzić popularność słowa kluczowego.
Answer the public.

Bardzo fajne anglojęzyczne narzędzie. Bardzo ograniczone w wersji bezpłatnej, pozwala dosłownie na kilka wyszukań z danego adresu IP. Pozwala posegregować słowa kluczowe w zależności od ich typu np.
To narzędzie pozwoli Ci odpowiedzieć na pytania:

Jakie pytania zadają internauci związane z konkretnym słowem kluczowym?

Jakie słowa kluczowe są powiązane z tym co wpisałeś do narzędzia?

Jakie pełne frazy wpisują w Google osoby szukając tematów związanych ze słowem kluczowym?

  • Planer słów kluczowych Google. Niekwestionowany lider jeśli chodzi o jakość rekomendacji słów kluczowych od samego Google’a. Jest to narzędzie propozycji słów kluczowych dedykowane dla reklamodawców w wyszukiwarce Google (reklama Google Ads) i minusem tego narzędzia jest fakt, że musimy mieć aktywne konto Google Ads (musi być podpięta karta płatnicza).
    To narzędzie pozwoli Ci odpowiedzieć na pytania:
    • Jaka jest konkurencja wśród reklamodawców na dane frazy kluczowe?
    • Ile osób wpisuje dane słowo kluczowe do wyszukiwarki Google miesięcznie?
    • Jakie inne powiązane słowa kluczowe wpisują użytkownicy związane z tą frazą?
przykład słów kluczowych Google planner
AlsoAsked.

Genialne narzędzie, które pozwala wpisać ogólną frazę np. “samochód używany” i pokazać nam najbardziej popularne pytania wpisywane w Google związane z tą frazą. Dla “samochodu używanego” wyświetlą nam się propozycje słów kluczowych takie jak poniżej w animacji. Niestety narzędzie działa tylko w języku angielskim! Dla naszego rodzimego języka brakuje rekomendacji.
To narzędzie pozwoli Ci zrozumieć lepiej użytkownika.
O co pytają użytkownicy wpisując frazę “samochód używany”?

Jaka jest najlepsza strona z używanymi samochodami?

Jakich samochodów używanych NIE kupować?

Jaki samochód używany kupię za 1000?

Jak dobrać słowa kluczowe? Jak wykorzystać je w strategii marketingowej?

Na pytanie jak najlepiej dobrać słowa kluczowe nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ wszystko zależy od celu jaki chcemy osiągnąć.

Jeśli chcesz skupiać się głównie na wyszukiwaniu organicznym rozwijając np. bloga, najprościej będzie zacząć od fraz dłuższych i mniej popularnych – long tail. O wiele łatwiej będzie przebić się nowej witrynie na pierwszą stronę wyników wyszukiwania Google na mniej konkurencyjną frazę.

Słowa kluczowe long tail na potrzeby SEO – o czym musisz wiedzieć? 5 rzeczy:
  • Słowa kluczowe long tail wygenerują mniejszy ruch na Twoją witrynę, ale jakość tego ruchu będzie lepsza. Im dłuższe słowo kluczowe, tym bardziej klarowna intencja użytkownika, który je wpisuje.
  • Wpisz frazę kluczową, na której Tobie zależy i sprawdź wyniki wyszukiwania Google. Jak wygląda konkurencja? Zastanów się jak możesz stworzyć lepszą treść, aby przyciągnąć do siebie potencjalnych Klientów.
  • Powtórz słowo kluczowe 2-3 razy w swoim tekście. Nie powtarzaj go zbyt często, więcej wcale nie znaczy lepiej!
  • Pisząc treść, wpleć inne słowa kluczowe bezpośrednio związane z tematem i użyj ich w nagłówkach. Jeśli piszesz o farbach do pokoju to jednym z nagłówków może być “Jak dobrać farby do pokoju dziecka”
  • Korzystaj z narzędzi, które podałem w tym artykule! Dzięki nim dowiesz się o czym powinieneś pisać.

Jeśli planujesz płatną kampanię np. w Google Ads i szukasz słów kluczowych, rekomenduję skupić się na najbardziej popularnych słowach kluczowych – head. Frazy typu “long tail” najprawdopodobniej będą zbyt mało popularne, aby Google wyświetliło reklamę na takie frazy.

Popularne słowa kluczowe na potrzeby Google Ads (dawniej Google AdWords) – o czym musisz pamiętać? 5 rzeczy.
  • Przed rozpoczęciem kampanii, sprawdź jakie stawki rekomenduje Google. Pozwoli Ci to sprawdzić ile kliknięć kupisz za przeznaczony do tego budżet.
  • Rozpoczynając kampanię w Google Ads użyj przybliżonego typu dopasowania reklam. Dzięki temu Google uwzględni również synonimy / frazy pokrewne.
  • Regularnie optymalizuj słowa kluczowe. Wykluczaj słowa, które nie konwertują!
  • Sprawdzaj raport “Wyszukiwane hasła”. Dzięki temu znajdziesz nowe słowa kluczowe, na które również wyświetliła się Twoja reklama.
  • Analizuj różne dopasowania słów kluczowych. Niech dane powiedzą co działa lepiej: dopasowanie przybliżone, dopasowanie do wyrażenia, czy dopasowanie ścisłe.

Masz pytania? Skontaktuj się

E-mail: [email protected]
Telefon: 791 416 903

Avatar photo

About Michał Flisiuk

Jestem ekspertem od marketingu internetowego z prawie dekadą doświadczenia w branży, pomagam firmom osiągać sukces online. Moje kampanie są nie tylko skuteczne, ale też oparte na solidnej wiedzy i pasji do marketingu. Z nastawieniem na wyniki, każdy projekt to dla mnie kolejna okazja do wykazania się i dostarczenia wartości moim klientom

8 comments add your comment

Leave a Comment