Czas czytania: 19 minut

O digital marketingu mówi się z każdym rokiem coraz więcej. Wraz z szybkością cyfryzacji coraz większej ilości dziedzin życia, rośnie również popularność digital marketingu lub tłumacząc na polski – marketingu cyfrowego.

Z artykułu dowiesz się:

  • co to jest digital marketing, dlaczego jest ważny i jakie problemy może rozwiązać w Twojej firmie
  • jakie są najważniejsze komponenty (kanały) digital marketingu wraz z przykładami
  • jakie są obowiązki najbardziej popularnych stanowisk osób zajmujących się digital marketingiem.

Zawartość artykułu

Co to jest digital marketing?

Digital marketing (pl. “marketing cyfrowy”) to tak naprawdę wszystkie działania marketingowe, które wykorzystują urządzenie elektroniczne (np. komputer czy smartfon) lub Internet. Digital marketing obejmuje kanały cyfrowe, takie jak wyszukiwarki internetowe, media społecznościowe, poczta elektroniczna i inne strony internetowe, aby komunikować się z obecnymi i potencjalnymi klientami.

Marketing cyfrowy wykorzystując swoje kanały jest metodą promocji produktów i usługi.

Dlaczego digital marketing jest ważny? 3 powody

argumenty za digital marketingiem

Z pewnością większość przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z tego jak ważny jest digital marketing. Jeśli jednak czytelniku potrzebujesz argumentów przemawiających za wejściem w obszar cyfrowego marketingu, oto 3 najważniejsze powody.

Powód 1: Aż 28mln Polaków ma dostęp do Internetu.

internet w polsce 2019

Internauci każdego dnia wykorzystują Internet do wyszukiwania produktów i usług, które chcą nabyć. Tak jak kilka lat temu digital marketing mógł być dla firmy dodatkiem, tak dziś staje się absolutną koniecznością.

Czy potrafimy sobie wyobrazić jakąkolwiek firmę, która nie ma strony internetowej? Wizytówki Google? Strony na Facebooku?

Śmiem twierdzić, że już dziś takie firmy zostają omijane szerokim łukiem przez duży odsetek konsumentów, którzy coraz częściej chcąc upewnić się, że dokonują słusznego wyboru sprawdzają np. ofertę firmy lub opinie w Internecie.

Liczba Polaków posiadająca dostęp do Internetu rośnie z każdym rokiem, choć wzrost nie jest już aż tak spektakularny. Powód jest prosty – zdecydowana większość Polaków ma już dostęp do Internetu. Tak czy inaczej dostęp do Internetu w Polsce jest lekko poniżej średniej Unii Europejskiej – 84% w porównaniu do 87% średniej UE. 1 1. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/84-procent-polakow-ma-dostep-do-internetu-najpopularniejsze-wyszukiwanie-informacji-i-poczta-elektroniczna ×

Powód 2: Internet jest kluczowym miejscem do poszukiwania informacji o produktach.

SEO digital marketing ile korzysta z wyszukiwarki

Według danych Google wynika, że:

  • 49% użytkowników twierdzi, że korzysta z wyszukiwarki Google, aby wyszukać lub znaleźć nowy produkt. 2 2. https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/search/google-product-discovery-statistics/ ×
  • >50% ankietowanych kupujących twierdzi, że korzysta z wyszukiwarki Google, aby znaleźć nową markę. 3 3. https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/search/shopper-product-discovery-search-statistics/ ×
  • 59% ankietowanych kupujących twierdzi, że przed dokonaniem zakupu przeprowadza research produktu w Internecie, aby upewnić się, że dokonują najlepszego możliwego wyboru. 4 4. https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/search/global-shopper-product-research-statistics/ ×

Duży odsetek konsumentów używa Internetu to wyszukiwania produktów oraz informacji o nich. Brak obecności naszej marki lub firmy w Internecie, od razu skazuje nas na bycie pominiętym przez ponad połowę konsumentów w Polsce!

Nawet jeśli oferujesz rewelacyjny produkt z dużą ilością przewag konkurencyjnych w dobrej cenie to i tak dla 50% polskich internautów będziesz niewidoczny. Smutne wnioski, prawda?

Myślę, że dla części konsumentów silnie związanych z Internetem, brak obecności w Internecie danej firmy może wydawać się mocno podajrzany.

Posiadanie strony internetowej lub przynajmniej wizytówki firmy w Google pozwala zbudować zaufanie użytkowników, ponieważ konsumenci przed podjęciem decyzji zakupowej mogą zadawać sobie pytania:

  • Czy na pewno ta firma jest godna zaufania?
  • Czy inni kupujący byli zadowoleni z zakupu?
  • Gdzie mogę więcej przeczytać o tej firmie lub produkcie?

Powód 3: Pokolenie Z nie wyobraża sobie świata bez Internetu

ile stanowi pokolenie millenialsów w polsce

Pokolenie Z, czyli osoby urodzone między 1997 a 2012 roku zostało nazwane przed kanadyjski odpowiednik Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) “pokoleniem Internetu” 5 5. https://www12.statcan.gc.ca/census-recensement/2011/as-sa/98-311-x/98-311-x2011003_2-eng.cfm × . Nazywa się ich tak, ponieważ w młodym wieku posiadali łatwy dostęp do komputerów i Internetu. To sprawia, że wychowywali się w bardzo bliskim towarzystwie Google’a, YouTuba czy Facebooka przez co ciężko wyobrazić im sobie życie bez Internetu.

Myślę, że nie będzie przesadą, jeśli powiem, że Internet dla pokolenia Z jest równie ważny jak dostęp do elektryczności czy bieżącej wody.

Aby nie być gołosłownym, pozwolę sobie przytoczyć kilka danych:

  • Według amerykańskich konsultantów Sparks and Honey w 2014 r., 41% osób z generacji Z spędzało ponad trzy godziny dziennie używając komputerów do celów innych niż praca w szkole, w porównaniu z 22% w 2004 r. 6 6. https://fr.slideshare.net/sparksandhoney/generation-z-final-june-17/39-They_are_hyperaware_and_concernedabout ×
    • WNIOSEK: Ponad 3 godziny dziennie spędzane na rozrywce, zakupach, konsumpcji treści. Warto to wykorzystać, aby to Twoja treść została skonsumowana i Twój produkt był przez nich oglądany.
  • 72% ankietowanych z pokolenia Z używa social mediów codziennie.
    • WNIOSEK: Dla pokolenia Z czymś normalnym może się wydawać kontakt z firmami / markami poprzez np Facebooka lub Instagrama.
  • 23,4% populacji w Polsce to pokolenie Z. Pokolenie millenialsów, czyli nieco starsze pokolenie Y stanowi 22,8% 7 7. https://blog.newspoint.pl/index.php/2018/03/21/raport-newspoint-pokolenia-w-polsce-i-potrzeba-monitorowania-ich-rosnacej-aktywnosci/ × . Łącznie te dwa pokolenia stanowią 46,2%
    • WNIOSEK: Prawie połowa osób żyjących w Polsce to pokolenie Y i Z. Oba te pokolenia charakteryzują się intensywnym korzystaniem z Internetu.

Zalety i wady digital marketingu

Tak jak wszystkie metody komunikacji marketingowej, marketing cyfrowy posiada zarówno zalety jak i wyzwania. Nie lubię używać słowa “wady”, ponieważ wolę zastąpić to słowo czymś bardziej pozytywnym – słowem “wyzwania”.

Zalety digital marketingu

Omówmy zatem najważniejsze zalety digital marketingu.

1. Digital marketing pozwala działać błyskawicznie

jak szybko działa się w digital marketingu

Załóżmy, że prowadzisz restaurację i chcesz dotrzeć do osób na pobliskim osiedlu z informacją o nowo wprowadzonym daniu do menu.

W tradycyjnym (offline) marketingu chcąc dostarczyć ulotkę drukowaną do konsumenta wymaga to od Ciebie mniej więcej takich kroków postępowania.

Musisz:

  1. Zaprojektować ulotkę (1-2 dni)
  2. Zlecić druk do drukarni (1 dzień)
  3. Roznieść ulotki do skrzynek pocztowych (1 dzień)
  4. Czekać aż Klient, który przeczyta ulotkę do nas zadzwoni

Czas – około 3-4 dni, kiedy możemy spodziewać pierwszych efektów kampanii.

Jak to wygląda w przypadku działań digitalowych?

Chcąc zareklamować nowe danie w mediach społecznościowych wystarczy, że:

  1. Zrobisz zdjęcie swojego nowego dania oraz dodasz kilka zdań opisu, w którym podkreślisz wyborny smak. (30 minut)
  2. Umieścisz wpis na Facebooku lub Instagramie dodając odpowiednie hashtagi. (5 minut)
  3. Klikniesz w przycisk pod postem “Promuj post” i wpiszesz kwotę. (5 minut)
  4. Voila! Od teraz Twoja reklama wyświetla się potencjalnym Klientom.

Czas – około 1 godzina, kiedy możesz się spodziewać pierwszych telefonów od Klientów.

2. Digital marketing pozwala precyzyjnie dobrać grupę odbiorców

jakie są możliwości targetowana w digital marketingu

Działania marketingowe w Internecie nie mają sobie równych pod kątem możliwości dotarcia do konkretnie wybranej grupy odbiorczej. Tradycyjna kampania w telewizji świetnie się sprawdzi, jeśli nasza grupa docelowa jest bardzo szeroka. Niestety, nie każda firma oferuje produkty i usługi kierowane do całej Polski, o budżetach marketingowych już nie wspominając.

Im bardziej niszowy produkt posiadasz, tym większa szansa na znalezienie Twoich potencjalnych Klientów w Internecie.

Reklamując się w wyszukiwarkach Internetowych lub w mediach społecznościowych, mamy pewność, że nasze reklamy wyświetlają się osobom zainteresowanym danym tematem.

Jeśli chcesz sprzedawać letnie sukienki – nie ma problemu, z powodzeniem uda się skonfigurować reklamę tak, aby wyświetlała się tylko kobietom, które interesują się modą.

Jeśli oferujesz serwis wymiany opon – nie ma problemu, możesz wykorzystać narzędzie Google Ads i zareklamować się na frazę ‘wymiana opon’ w promieniu 10km od Twojego warsztatu.

3. Digital marketing pozwala podejmować skuteczniejsze decyzje w oparciu o dane

jak wykorzystać dane w marketingu internetowym

Korzystając z narzędzi digital marketingu zgromadzisz ogromne ilości danych. Od informacji kto wchodzi na Twoją stronę internetową w Google Analytics, poprzez dane dotyczące ilości kliknięć w Twoją reklamę, skończywszy na profilu demograficznym Twoich fanów na Facebooku.

Te wszystkie dane poddane odpowiedniej analizie pozwalają wyciągnąć wnioski, na bazie których jesteś w stanie podejmowować skuteczniejsze działania reklamowe.

PRZYKŁAD
Przypuśćmy, że prowadzisz sklep wędkarski i reklamujesz się w sieci reklamowej Google. Masz dwie reklamy reklamujące wędki, które sprzedajesz w swoim sklepie:

Reklama 1 – zdjęcie przedstawiające zdjęcie produktu oraz tekst – zaleta wędki np. “wytrzymała i elastyczna”
Reklama 2 – zdjęcie przedstawiające zrelaksowanego mężczyznę, który łowiąc ryby wypoczywa na łonie natury oraz tekst “beztroski wypoczynek nad jeziorem”

Zauważyłeś, że reklama 2 ma o 40% więcej kliknięć na stronę. Na tej podstawie jesteś w stanie wyciągnąć wnioski:
1. Zdjęcie pokazujące ludzi w reklamach jest lepsze niż pokazywanie samych produktów
2. Tekst podkreślający relaks i odpoczynek jest ważniejszy niż korzyści danej wędki.

W kolejnej kampanii możesz spróbować połączyć zdjęcie z reklamy 2 (zrelaksowany mężczyzna łowiący ryby) z tekstem z reklamy 1 – “wytrzymała i elastyczna”

4. Pozwala serwować spersonalizowane komunikaty

Nikt nie lubi reklam, które są nijak dostosowane do naszego profilu ani potrzeb. Wszyscy znamy reklamy suplementów diety na gorsze samopoczucie z telewizji czy reklamę na grzybicę stóp emitowanych w radio.

Digital marketing pozwala komunikować się z potencjalnymi Klientami w bardziej spersonalizowany sposób. Oto tylko niektóre przykłady personalizacji:

  • Możesz wyświetlić inną reklamę kobietom, a inną mężczyznom
  • Możesz wyświetlić inną reklamę osobom młodym np do 30 roku życia, a inną starszym np. powyżej 50 roku życia.
  • Możesz wyświetlić inną reklamę osobom, które już w przeszłości odwiedziły Twoją stronę internetową, a inną tym, którzy jej nie odwiedziły.
  • Możesz wyświetlić inną reklamę Twoim fanom na Facebooku a inną osobom, które nimi nie są.

Technologia dostarcza wiele danych dotyczących Twoich potencjalnych Klientów. Te dane można wykorzystać w swojej strategii marketingowej.

5. Pozwala przeprowadzać setki testów

Jaki kolor banera sprzeda więcej produktów – czerwony czy zielony? Nikt z nas nie ma kryształowej kuli i nie odpowie na to pytanie przed przeprowadzeniem kampanii.

Na szczęście przeprowadzenie testów w digital marketingu jest dziecinnie proste. Wystarczy, że do naszej kampanii umieścimy baner zarówno czerwony i zielony, a później ją uruchomimy. Już po kilku dniach system reklamowy Googla lub Facebooka wyświetli nam dane dotyczące tego, która reklama jest lepsza.

W digital marketingu wszelkiego rodzaju testy są często nazywane testami A/B testami lub split testami.

Przykłady A/B testów:
– czerwony baner vs zielony baner
– krótkie hasło reklamowe vs długie hasło reklamowe
– użycie zdjęcia produktu vs zdjęcia gdzie widać ludzi
– krótki tytuł maila vs długi tytuł maila
– godziny wieczorne wysyłki newslettera vs godziny poranne
Więcej pomysłów na A/B testy w e-mail marketingu znajdziesz tutaj

6. Skraca dystans pomiędzy marką a konsumentem

W czasach kiedy nie było Internetu, konsumenci mogli kontaktować się z markami na trzy sposoby:

  • zadzwonić na infolinię (w nadziei, że nasza prośba zostanie zaadresowana dalej)
  • napisać list i wysłać do siedziby firmy
  • stawić się osobiście i porozmawiać z kimś w cztery oczy

Dziś oczywiście te trzy formy komunikacji są nadal aktualne, ale tych działań nie widzą inni konsumenci. Wyobraźmy sobie sytuację, że firma zaliczyła poważną awarię i zostało poszkodowanych więcej konsumentów. Wykorzystując kanały digital marketingu konsument może:

  • napisać do nas na Facebooku w wiadomości prywatnej
  • napisać wpis na naszej stronie na Facebooku, który zobaczą wszyscy
  • napisać komentarz pod jednym z naszych wpisów na Facebooku, który zobaczą wszyscy
  • umieścić wpis na swoich mediach społecznościowych – Facebook / Instagram / Wykop – i opisać swoje doświadczenia
  • napisać do nas maila
  • wypełnić formularz na naszej stronie internetowej
  • zostawić opinię na naszej wizytówce Google Moja firma
  • …i wiele wiele innych

Internet sprawił, że kontakt z marką, nawet tą największą stał się dziecinnie prosty.

Jakie są 4 największe wyzwania digital marketingu?

wyzwania digial marketinu

Przed chwilą poznaliśmy zalety digital marketingu. Teraz skupmy się na wyzwaniach lub inaczej mówiąc na wadach digital marketingu.

1. Osoba, która się tym zajmuje musi mieć odpowiednie kompetencje

To jedno z największych wyzwań dla firmy, która chce zająć się digital marketingiem. W obliczu bardzo silnego rynku pracownika w obszarze digital marketingu, szczególnie małym firmom może być ciężko znaleźć odpowiednią osobę. Pamiętajmy, że wiele firm konkuruje o dobrego pracownika – w tym podmioty z dużym kapitałem (korporacje).

Wyzwania z którymi musi zmierzyć się firma, która chce zatrudnić osobę do digital marketingu:

  1. Stworzenie odpowiedniego opisu stanowiska i obszarów odpowiedzialności
  2. Uruchomienie procesu rekrutacji. Samemu publikując oferty pracy lub poprzez firmę zewnętrzną.
  3. Przeprowadzenie rozmów rekrutacyjnych. Jak poznać czy kandydat ma wiedzę z zakresu digital marketingu, jeśli my się na tym nie znamy?
  4. Prowadzenie tej osoby i zarządzanie tą osobą. Możemy tutaj mieć do czynienia z konfliktem pokoleniowym i podejściem do pracy (np. rozliczanie za godziny vs rozliczanie za efekty). Jak utrzymać jej motywację i ją rozwijać?

JAK TEMU ZARADZIĆ?

  • Skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji zatrudnienia
  • Oddać zarządzanie digital marketingiem agencji
  • Zatrudnić Wirtualną Asystentkę
  • Skorzystać z pomocy konsultanta e-commerce, który pomoże w procesie zatrudnienia takiej osoby

2. Źle prowadzone działania w digitalu mogą prowadzić do np. kryzysu w social mediach

Digital marketing to narzędzie, tak jak na przykład nóż. Jeśli wiemy jak go użyć, możemy ukroić sobie kromkę chleba i zrobić sobie pyszną kanapkę. Jeśli nie wiemy jak obsłużyć się nożem, możemy zrobić sobie krzywdę.

W cyfrowym marketingu, w szczególności w mediach społecznościowych jesteśmy bardzo blisko ludzi. Każde nasze nieodpowiednie słowo, zdanie lub wpis może wywołać lawinę hejtu. Jeśli fala negatywnych komentarzy roznosi się marketingiem wirusowym na całe media społecznościowe, mamy do czynienia z kryzysem w social media. Uwierz mi, żadna firma nie chce tego doświadczyć.

Dlatego tak kluczowe jest, aby działaniami marketingowymi prowadzonymi w Internecie zajmowała się osoba posiadająca odpowiednie kompetencje.

3. Kampanie digital marketingowe może łatwo skopiować konkurencja

Tak szybko jak może powstać pomysł, tak szybko może zostać skopiowany przez naszą konkurencję. Tempo rozchodzenia się informacji w Internecie jest błyskawiczne i musimy być tego świadomi.

Niech to jednak nie zniechęca nas do działań! W digital marketingu tak jak w tradycyjnym marketingu liczy się pomysł i kreatywność. Jeśli nasz pomysł na marketing oprzemy o fundamentalne wartości firmy, którą reprezentujemy to konkurencja ma nie lada wyzwanie. Kopiując nasz pomysł jednocześnie stanie w obliczu przejęcia wartości firmy, a to wcale nie jest takie łatwe.

PRAKTYCZNA WSKAZÓWKA
W digital marketingu zawsze opłaca się testować nowe narzędzia, rozwiązania czy formaty reklamowe. Zazwyczaj jest tak, że na początku wyniki z tych rozwiązań są bardzo dobre, ponieważ konsumenci nie znudzili się jeszcze określonym formatem reklamy. Tak wiec nie bój się testować nowinek ze świata marketingu!

4. Konkurencja z roku na rok jest coraz większa

Wraz z coraz bardziej powszechnym dostępem do Internetu, zwiększają się budżety na inwestycje w digital marketing.

Według danych emarketer.com, wydatki przeznaczane na digital marketing rosną dwucyfrowo rok do roku.
W roku 2020 jest to około 50% całych wydatków na marketing.
W roku 2024 będzie to około 62,6% wszystkich wydatków na marketing. 8 8. https://www.emarketer.com/content/global-digital-ad-spending-update-q2-2020 ×

Im większe wydatki na digital marketing, tym droższe stają się te działania, ponieważ liczba formatów reklamowych jest ograniczona.

Niech to jednak nie zniechęca Cię do digital marketingu. Prawda jest taka, że najlepszy czas na rozpoczęcie digital marketingu jest teraz.

Im szybciej zaczniesz, tym więcej do nadrobienia będzie miała Twoja konkurencja!


Jakie problemy może rozwiązać digital marketing? 3 przykłady

Poznaj 3 problemy, które digital marketing może rozwiązać w Twojej firmie

1. Znalezienie nowych grup odbiorców

Reklamując się tylko w sposób tradycyjny, bez Internetu docieramy jedynie do ograniczonej grupy osób.

Jeśli naszą grupą docelową są osoby z pokolenia Y i pokolenia wyżu demograficznego, istnieje spora szansa, że te osoby głównie oglądają telewizję i czytają prasę. Internet, szczególnie dla pokolenia wyżu demograficznego nie jest aż tak ważnym źródłem wiedzy o świecie.

Jeśli jednak naszą grupą docelową są osoby młodsze (millenialsi lub pokolenie Z) to najprawdopodobniej ich głównym źródłem wiedzy o świecie jest Internet. Ma to związek przede wszystkim z a) wygodą – internet jest dużo łatwiej dostępny niż np. prasa b) ochroną środowiska – młodsze pokolenia preferują wersje cyfrowe książek (ebooki).

2. Łatwe skalowanie działań marketingowych

PRASA
Jeśli chcemy dla przykładu zareklamować się w prasie, musimy z góry zapłacić określoną stawkę za format reklamowy. Dla przykładu niech to będzie 5000zł za całą stronę reklamy.

  • Nie wiemy tak naprawdę ile osób zobaczyło naszą reklamę – znamy jedynie nakład (ile sztuk gazety zostało wydrukowane)
  • Ponosimy stosunkowo wysokie ryzyko, ponieważ musimy zapłacić z góry określoną stawkę za pokazanie się w całym nakładzie prasy. Nasza reklama pokaże się wszystkim lub nikomu (jeśli z niej zrezygnujemy)
  • Nawet jeśli nasza reklama okazała się skuteczna, nie ma możliwości skalowania tych działań. Jedyne co możemy zrobić to powtórzyć reklamę w kolejnym wydaniu tego czasopisma

DIGITAL MARKETING
Jeśli chcemy się zareklamować dla przykładu w Google Ads, możemy zacząć od bardzo niewielkich kwot – dla przykładu 10zł/dziennie.

  • Mamy dostęp do pełnych danych – wiemy ile osób widziało reklamę, ile osób kliknęło reklamę oraz czy te osoby zrealizowały cel na naszej stronie internetowej
  • Ryzyko inwestycji jest niewielkie – budżety reklamowe mogą zaczynać się od kwot rzędu 100-200zł/miesięcznie.
  • Jeśli nasza reklama okazała się skuteczna, możemy bardzo łatwo skalować nasze działania reklamowe, zwiększając budżet jednym kliknięciem, tym samym docierając do większej liczby osób.

3. Większa wiedza o Kliencie

Dzięki danym z digital marketingu mamy lepszą wiedzę na temat tego kim są nasi Klienci, gdzie mieszkają, czym się interesują. Narzędzie do analityki internetowej może nam powiedzieć czym różnią się osoby, które dokonują zakupu od tych, które nic nie kupiły.

Mówi się, że dane to waluta XXI wieku. Korzystając z dobrodziejstw digital marketingu zbieramy ogromną ilość danych, która może pomóc nam lepszym zrozumieniu Klienta:

  • dlaczego wybrał akurat naszą ofertę
  • jak długa była jego ścieżka od pierwszego kontaktu do zakupu
  • z jakiego źródła do nas przyszedł
  • jakie komunikaty marketingowe zadziałały najlepiej

Dla kogo digital marketing?

Uważam, że digital marketing może pomóc absolutnie dla każdej firmy na rynku. Zarówno tych dużych korporacji z ogromnymi budżetami marketingowymi jak i tym małych lokalnych firm takich jak np. osiedlowy warzywniak.

Oczywiście, skala wykorzystania różnych kanałów marketingu cyfrowego będzie zupełnie inna w przypadku międzynarodowej korporacji a małym sklepem internetowym. Nie mniej jednak każda firma może znaleźć swój preferowany kanał i wykorzystać go w swojej strategii marketingowej.


Jakie są komponenty (kanały) digital marketingu? Przykłady jak robić digital marketing!

W tej sekcji omówimy sobie najważniejsze kanały digital marketingu, które już dziś możesz użyć w swoich działaniach marketingowych.

WYSZUKIWARKI INTERNETOWE:

Jest to szereg aktywności marketingowych w wyszukiwarkach internetowych takich jak Google, Bing, Yandex lub DuckDuckGo. Celem tych działań jest zwiększenie widoczności strony internetowej na konkretne słowa kluczowe.

1. SEO / Pozycjonowanie
Co to jest seo?

SEO, czyli “optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe” lub “pozycjonowanie“. Jest to ogół działań, które skupiają się na zwiększeniu widoczności strony internetowej w bezpłatnych (organicznych) wynikach wyszukiwania. Marzeniem każdego pozycjonera jest to, aby jego strona wyskakiwała na pierwszej stronie wyników wyszukiwania w Google.

W skład działań SEO wchodzi m.in:

  • Wyszukiwanie / research słów kluczowych.
    Najpierw musimy zrozumieć czego szukają nasi potencjalni Klienci, aby wiedzieć na jakie słowa kluczowe chcemy się wyświetlać. Więcej o słowach kluczowych przeczytasz tutaj >>
  • Tworzenie treści zoptymalizowanej pod wyszukiwarki.
    Nie każda treść, która sprawdzi się na Facebooku lub Instagramie spodoba się też Google. Tworząc treść np. wpis na bloga, ważne jest, aby pisać dla ludzi, ale pamiętać o SEO.
  • Działania typu “on-site”
    Całość działań SEO na stronie internetowej m.in: optymalizacja treści, kompresja obrazków, zwiększenie szybkości ładowania się strony WWW.
  • Zdobywanie linków.
    Linki do naszej witryny są niezbędnym elementem w procesie pozycjonowania strony. Linki zwrotne są traktowane przez Google jak “głosy” do naszej strony internetowej. Im więcej tych głosów, tym większa szansa na pojawienie się na pierwszej stronie wyszukiwarki.

Czy wiesz że…
W 2019 r. Google był wyszukiwarką internetową nr 1 w Polsce z 97,99% udziałem w rynku wyszukiwarek według portalu Statista.com  9 9. https://www.statista.com/statistics/1086209/poland-leading-search-engines/ ×

Wymieniłem tylko najważniejsze obszary SEO. Jest to temat znacznie bardziej obszerny. Jeśli stawiasz swoje pierwsze kroki w SEO, sprawdź mój poradnik SEO dla początkujących.

Dla kogo SEO będzie przydatne?
  • dla wszystkich firm, które myślą długoterminowo o marketingu internetowym
  • dla blogów
  • dla magazynów, czasopism, prasy
  • dla wszystkich tych, którzy są cierpliwi i nie chcą płacić za płatne linki w Google Ads
2. Płatne wyniki wyszukiwania / płatne linki / Google Ads

Płatne linki w wynikach wyszukiwania to płatna reklama za kliknięcie (CPC) w wyszukiwarce na górze i dole strony. Narzędziem reklamowym w wyszukiwarce Google jest Google Ads (dawniej Google AdWords, nazwa została zmieniona w 2018 roku, ale wiele osób do dziś używa starej nazwy)

SEO jest skomplikowane i na efekty tych działań potrzebna jest cierpliwość. Według Ahrefs, około 60% stron, które wyświetlają się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google to strony starsze niż 3 lata.

źródło: https://ahrefs.com/blog/how-long-does-it-take-to-rank/

W związku z tym wiele firm wybiera szybszą, płatną opcję jaką jest reklama w Google Ads. W porównaniu do SEO, płatne linki wyświetlają się w wyszukiwarce natychmiast.

W skład działań w Google Ads wchodzi m.in:

  • Określenie słów kluczowych.
    Korzystając z narzędzia “Google Keyword Planner” zrozumiesz ile kliknięć może zdobyć Twoja reklama i ile za nią zapłacisz.
  • Przygotowanie reklam.
    Do dyspozycji masz reklamy tekstowe. Jedna reklama składa się z 3 nagłówków (3 x 30 znaków) oraz 2 tekstów reklamy (2x 90 znaków).
  • Przygotowanie strony docelowej tzw. strony lądowania.
    Miejsce na które zostaną przekierowane osoby, które klikną w Twoją reklamę. Ważne, aby strona: a) szybko się ładowała b) była dostosowana do urządzeń mobilnych c) miała silny związek ze słowem kluczowym, na które wyświetliła się reklama.
  • Optymalizacja kampanii.
    Jest to proces mający na celu znalezienie najlepszych reklam, słów kluczowych oraz wykluczanie tego co nie działa.

Czy wiesz, że…
77% marketerów zwiększy swoje wydatki na Google Ads w ciągu najbliższych 12 miesięcy. 10 10. https://ppcprotect.com/ppc-statistics/ ×

Dla kogo Google Ads będzie przydatne?
  • dla firmy, która dopiero zaczyna działania w digital marketingu
  • dla firmy, która chce zareklamować swój nowy produkt
  • dla sklepu internetowego, aby wypromować swoje produkty
  • dla bloga, który chce się wypromować

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE:

W tej sekcji omówię najważniejsze serwisy społecznościowe, które warto uwzględnić w swojej strategii digital marketingowej.

źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2020-poland

1. Facebook

Facebook to najpopularniejszy serwis społecznościowy na świecie (z wyłączeniem Rosji i Chin). Portal ten powstał w 2004 roku w USA, a polska wersja językowa dostępna jest od 2008 roku. W Polsce Facebook jest nr. 2, a nr.1 jest YouTube.

Z racji tego, że z Facebooka korzysta dużo osób, warto prowadzić tam działania marketingowe.

W skład działań na Facebooku wchodzi m.in:

  • Prowadzenie własnej strony na Facebooku tzw. “fanpage”.
    Prowadź swoją stronę na Facebooku i pozyskuj fanów, czyli osoby, które będą “lubić” Twoją firmę.
  • Dodawanie postów / stories / zdjęć / filmów.
    Umieszczaj różną treść na swojej stronie na Facebooku, aby komunikować się ze swoimi fanami oraz potencjalnymi Klientami.
  • Udzielanie się na grupach dyskusyjnych.
    Zabieraj głos w tematach ważnych dla Twojej branży na grupach tematycznych. Doradzaj innym i wyróżnij się na tle konkurencji.
  • Komentowanie wpisów innych osób / marek.
    Facebook to przede wszystkim ludzie. Ludzie lubią emocje. Nie bój się komentować wpisów innych osób lub marek. Wykorzystuj emocje, aby przyciągać do siebie nowych fanów.
  • Bezpośredni kontakt z użytkownikami.
    Każdy użytkownik Facebooka może do Ciebie napisać prywatną wiadomość. Potraktuj to jako szansę, aby przeprowadzić Klienta bezboleśnie przez cały proces zakupowy
  • Reklamowanie się na Facebooku.
    Promuj płatnie swoje najlepsze treści i docieraj do nowych potencjalnych Klientów na Facebooku.
  • Rób live’y, czyli relacje “na żywo”.
    Mając swoją stronę na Facebooku możesz prowadzić relację na żywo

Czy wiesz, że…
Według portalu Statista.com aż 19,95 mln Polaków ma konto na Facebooku. 11 11. https://www.statista.com/statistics/805467/facebook-users-poland/ ×

Dla kogo Facebook będzie przydatny?
  • dla absolutnie KAŻDEJ firmy, zarówno tej wielkiej jak i małej lokalnej
  • dla sklepu internetowego
  • dla blogerów, vlogerów
  • dla hobbystów, którzy chcą mówić o jakimś konkretnym temacie
  • dla polityków, osób publicznych, celebrytów

2. YouTube

YouTube to druga sieć społecznościowa pod kątem ilości użytkowników na całym świecie, zaraz po Facebooku. W Polsce YouTube jest największym serwisem społecznościowym. Serwis powstał w 2005 roku i należy do Google. YouTube jest drugą wyszukiwarką pod kątem ilości zapytań po Google na całym świecie.

W skład działań na YouTube wchodzi m.in:

  • Prowadzenie kanału na YouTube.
    Tak jak na Facebooku mamy fanpage, tak na YouTubie zakładamy kanał. Prowadzenie kanału polega przede wszystkim na dodawaniu nowej treści (filmów)
  • Umieszczanie filmów w serwisie.
    Twórz i dodawaj filmy, które pokochają Twoi odbiorcy. Zwracaj uwagę na aspekty SEO podczas nadawania tytułów i opisów swoim filmom.
  • Tworzenie playlist.
    Grupuj podobne filmy tematycznie i umieszczaj ich na playlistach. Dzięki temu, widzom będzie łatwiej odnaleźć powiązane tematycznie treści, co przełoży się na większe zaangażowanie.
  • Robienie wydarzeń na żywo.
    Podobnie jak na Facebooku, na YouTube możesz prowadzić relacje na żywo.
  • Komentowanie filmów.
    Odpowiadaj na komentarze swoich widzów oraz komentuj materiały innych kanałów w serwisie, aby zbudować zaangażowanie z odbiorcami.
  • Komunikacja ze swoją społecznością.
    Publikuj ankiety, posty oraz storiesy, aby podtrzymać kontakt ze swoimi odbiorcami pomiędzy kolejnymi filmami.
Dla kogo YouTube będzie przydatny?
  • dla każdego kto jest w stanie tworzyć wysoką jakość video
  • dla firmy, która chce wykorzystać content marketing w swojej strategii
  • dla vlogerów, blogerów, dziennikarzy, aktorów

3. Instagram

Instagram jest nr. 6 pod kątem wielkości sieci społecznościowych na świecie, ale w Polsce jest nr. 4. Serwis powstał w 2010 roku i treści skupiają się głównie wokół zdjęć i filmów. Instagram został kupiony przez Facebooka w 2012 roku.

W skład działań na Instagramie wchodzi m.in:

  • Publikowanie nowych zdjęć i filmów.
    Instagram to serwis bardzo mocno wizualny. Dodawaj zdjęcia i filmy, by stworzyć zaangażowanie z użytkownikiem.
  • Publikowanie tzw. “stories”
    Umieszczaj “stories”, czyli relacje. Są to materiały, które po upływie 24 godzin znikają z serwisu.
  • Umieszczanie hashtagów w nowych wpisach
    Aby mieć pewność, że Twoje materiały wyświetlą się w odpowiednich obszarach tematycznych dobierz odpowiednie hashtagi do swoich zdjęć / filmów.
  • Pozyskiwanie osób obserwujących nasze konto na Instagramie.
    Tak jak na Facebooku mamy fanów, tak na Instagramie mamy “obserwujących”. Więcej = lepiej.
  • Komentowanie wpisów innych osób.
    Media społecznościowe to ludzie. Nawiązuj interakcję wchodząc z
Dla kogo Instagram będzie przydatny?
  • dla sklepu internetowego
  • dla blogerów
  • dla lokalnej firmy
  • dla marek kosmetycznych i modowych

4. Pinterest

Pinterest podobnie jak Instagram powstał w 2010 roku i popularnością cieszy się głównie w USA. Serwis jest globalnie na 14. miejscu pod kątem ilości użytkowników, a w Polsce nr. 10. Pinterest bardzo dynamicznie się rozwija i notuje dwucyfrowe wzrosty w ujęciu procentowym rok do roku.

Na Pintereście umieszczane są głównie zdjęcia oraz grafiki, które mogą zawierać odnośniki do np. naszego bloga.

W skład działań na Pinterest wchodzi m.in:

  • Dodawanie pinów.
    Piny to zdjęcia lub grafiki z podpisem i odnośnikiem zewnętrznym. Dodawaj je, aby dotrzeć do nowych użytkowników.
  • Tworzenie własnych tablic.
    Tablice pozwalają posegregować tematycznie treść. Stwórz je, aby ułatwić użytkownikom odnaleźć to czego szukają.
  • Przypinanie pinów innych osób.
    Nawiązuj interakcję z innymi użytkownikami Pinteresta przypinając ich piny do swoich tablic.

Czytaj więcej:
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Pinteresta, sprawdź mój kompleksowy poradnik o tym, co to jest Pinterest i 7 powodów dlaczego warto tam być

Dla kogo Pinterest będzie przydatny?
  • dla branż: jedzenie, wystrój wnętrz, samochody, sport, lifestyle
  • dla blogerów
  • dla sklepu internetowego
  • dla hobbystów

POZOSTAŁE

W tej sekcji omówimy sobie pozostałe komponenty digital marketingu o których warto pamiętać.

1. Content marketing

Content marketing to strategia marketingowa polegająca na tworzeniu treści. Innymi słowy, jest to skupienie się na kreacji treści atrakcyjnych i ciekawych dla użytkownika takich jak:

  • filmy video,
  • infografiki,
  • obrazki,
  • artykuły,
  • prezentacje,
  • ebooki.

Celem tej strategii jest zaistnienie w świadomości konsumenta jako marka, która zna się na danym temacie i mówi o nim w edukacyjny i ciekawy sposób.

Dla kogo content marketing będzie przydatny?
  • dla firm, które chcą prowadzić bloga
  • dla firm, które chcą prowadzić kanał na YouTube
  • dla firm, które zdecydują przeznaczyć część swojego budżetu reklamowego w kreację treści a nie na reklamę
  • dla blogerów, vlogerów
  • dla sklepów internetowych

2. E-mail marketing

E-mail marketing to działania marketingowe polegające na kanale poczty elektronicznej, czyli e-mail. Poczta internetowa jest jednym z najstarszych kanałów komunikacji i jej początki sięgają lat 80′.

W skład działań w e-mail marketing wchodzi m.in:

  • Prowadzenie newslettera.
    Newsletter to treści wysyłane cyklicznie do użytkowników, którzy się świadomie zapisali za pomocą kanału e-mail.
  • Regularna wysyłka treści do swoich subskrybentów
    Wysyłaj regularnie treści do swoich użytkowników, aby ich zaangażować.
  • Pozyskiwanie nowych subskrybentów.
    Pozyskuj nowych adresatów do swojego newslettera, aby grupa odbiorcza była coraz większa

Czytaj więcej:
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat newslettera, sprawdź mój kompleksowy poradnik o tym co to jest newsletter i 10 dlaczego warto go mieć.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Co robi digital marketer?

Digital marketer w firmie jest odpowiedzialny za działania w cyfrowym marketingu wykorzystując komponenty digital marketingu omówione w tym artykule.

Od czego zacząć naukę digital marketingu?

Najlepiej skupić się na początek na jednym kanale. Osobiście rekomenduję naukę digital marketingu od działań w wyszukiwarkach, czyli SEO lub mediów społecznościowych. Więcej na temat tego jak uczyć się marketingu internetowego przeczytasz tutaj.

Jakie powinien mieć obowiązki Digital Marketing Manager / Kierownik ds. Digital marketingu?

– planowanie oraz koordynowanie projektów digitalowych,
– zarządzanie kanałami digital marketingu – SEO, PPC, social media
– prowadzenie projektów digitalowych w firmie
– nadzór i odpowiedzialność za stronę internetową
– ścisła współpraca z tradycyjnym marketingiem
– wdraża i zarządza kampaniami marketingowymi,
– buduje świadomość marki wśród konsumentów,
– zarządza zespołem specjalistów ds. digital
– odpowiedzialność za współpracę z agencjami marketingowymi
– odpowiedzialność za analitykę internetową (Google Analytics)

Jakie obowiązki powinien mieć Digital Specialist / Specjalista ds. Digital marketingu?

– prowadzenie firmowej strony www i kanałów social media
– współpraca z agencjami marketingowymi
– prowadzenie działań SEO, Google Ads, kampanii digitalowych
– analiza ruchu za pomocą Google Analytics i wyciąganie wniosków
– tworzenia contentu (artykuły, publikacje, materiały promocyjne)
– prowadzenie A/B testów

O czym trzeba pamiętać w digital marketingu?

1. Trzeba być cierpliwym – na efekty działań z takich kanałów jak SEO trzeba poczekać przynajmniej kilka miesięcy.
2. Trzeba się nieustannie uczyć – narzędzia się ciągle zmieniają, konieczne jest, aby być z nimi na bieżąco.
3. A/B testy to podstawa – bez testów nie dowiemy się co lepiej działa na naszych odbiorców.
4. Trzeba być ostrożnym w działaniach – brak kompetencji i strategii może wywołać np. kryzys w mediach społecznościowych i falę hejtu.
5. Trzeba być szybkim i zwinnym – konkurencja może bardzo łatwo skopiować nasze działania.

Czy digital marketing jest dla każdego?

Tak, zdecydowanie. W marketngu cyfrowym odnajdzie się zarówno duża korporacja jak, mała firma jak i blogger hobbysta. Każdy!

Footnotes

  1. https://fr.slideshare.net/sparksandhoney/generation-z-final-june-17/39-They_are_hyperaware_and_concernedabout
  2. https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/search/google-product-discovery-statistics/
  3. https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/search/shopper-product-discovery-search-statistics/
  4. https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/search/global-shopper-product-research-statistics/
  5. https://www12.statcan.gc.ca/census-recensement/2011/as-sa/98-311-x/98-311-x2011003_2-eng.cfm
  6. https://blog.newspoint.pl/index.php/2018/03/21/raport-newspoint-pokolenia-w-polsce-i-potrzeba-monitorowania-ich-rosnacej-aktywnosci/
  7. https://www.emarketer.com/content/global-digital-ad-spending-update-q2-2020
  8. https://www.statista.com/statistics/1086209/poland-leading-search-engines/
  9. https://ppcprotect.com/ppc-statistics/
  10. https://www.statista.com/statistics/805467/facebook-users-poland/
  11. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/84-procent-polakow-ma-dostep-do-internetu-najpopularniejsze-wyszukiwanie-informacji-i-poczta-elektroniczna

Podobał Ci się artykuł?

Zapisz się do mojego newslettera i otrzymaj 45 praktycznych wskazówek jak zwiększyć sprzedaż w Internecie! Będę mógł Ci wysyłać informacje o nowych artykułach na blogu i nie tylko.

About Michał Flisiuk

Praktyk i pasjonat marketingu internetowego oraz sprzedaży w internecie.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Łukasz
3 miesięcy temu

Mega fajny i rozbudowany wpis 🙂 jak widać pandemia przyspieszyła proces integracji społeczeństwa z marketingiem internatowym i bardzo wiele firm zainteresowało sie kanałem sprzedażowym w sieci. Jak wiadomo kto pierwszy ten lepiej na tym skorzystał