Co to jest Pinterest? 7 powodów dla których warto tam być
Dla osób, które nie są do końca na bieżąco z tym jakie platformy mediów społecznościowych są aktualnie najbardziej popularne, nazwa “Pinterest” może brzmieć obco.
O ile Facebook czy Instagram jest już dobrze znany w naszym kraju o tyle Pinterest dopiero zyskuje popularność. Osobiście twierdzę, że kolejne lata przyniosą ogromną popularność Pinterestowi w Polsce, ponieważ liczba użytkowników bardzo dynamicznie rośnie.
Z poniższego artykułu dowiesz się:
- Co to jest Pinterest i dlaczego warto na nim być
- Czym Pinterest różni się od innych mediów społecznościowych (Facebook, Instagram)?
- Jak wykorzystać Pinterest zarówno do celów prywatnych jak i biznesowych.
Co to jest Pinterest?
Pinterest jest jedną z największych sieci społecznościowych na świecie, skupionej na treściach graficznych. W obrębie platformy można dzielić się zdjęciami, filmami wideo*, infografikami i wszelkiego rodzaju treściami wizualnymi. Przypomina w tym zakresie trochę Instagrama, który również skupiony jest wokół zdjęć i filmów, lecz mechanika działania jest nieco inna, o czym przeczytasz w dalszej części tekstu.
Na Pinterest materiały graficzne, grupuje się w tablice, a każdy obraz nazywany jest ‘pinem‘. Obrazy czy filmy możemy “przypinać” do swoich tablic, które mogą być następnie udostępniane innym. Tak w dwóch zdaniach działa Pinterest.
Jak działa Pinterest?
Po zarejestrowaniu konta wybierasz obszary tematyczne, które Cię interesują np. jedzenie, moda, sport. Na stronie głównej Twoim oczom pokażą się piny innych osób, które są związane z tematyką, którą wybrałeś. Jeśli któryś pin Ci się spodoba, możesz go przypiąć do swojej tablicy. Jeśli nie widzisz kategorii, która Ci się podoba, możesz również stworzyć własną tablicę od zera dodając własne piny.
Najbardziej popularne piny są wyświetlane przez Pinterest na stronie głównej w “news feedzie“. W News feed pojawiają się również piny z tablic, które obserwujesz.
Użytkownicy mają możliwość obserwowania innych “pinnerów” (użytkownków Pinteresta) lub tablic. Odkrywanie nowych pinów może następować poprzez wyszukiwarkę lub przeglądanie news feeda.
Czym są piny na Pintereście?
Pin jest podstawową jednostką Pinteresta. Jest to odpowiednik tweeta na twitterze lub posta na Instagramie lub Facebooku.
Piny mogą być obrazami lub filmami (tylko dla kont biznesowych).
Pin składa się z:
- obrazu (PNG lub JPEG) (filmy są dostępne tylko dla kont biznesowych)
- linku związanego z pinem (np. link do bloga, na którym znajduje się więcej informacji
- tytuł pina (do 100 znaków)
- opis pina (do 500 znaków)
- kto jest autorem pina
- komentarze do pina
- na jaką tablicę pin został zapisany i przez kogo
Jak dodać pin do tablicy na Pinterest?
Dodawanie nowych pinów
Aby dodać swój własny nowy pin, należy kliknąć w ikonkę “+” w prawym dolnym rogu oraz wybrać opcję “Utwórz pina”. Po kliknięciu pojawi nam się okienko w którym należy uzupełnić treść naszego pina (obraz, tytuł, opis oraz link) oraz wybrać do jakiej tablicy chcemy go przypiąć.
Przypinanie pinów innych osób (istniejących już na Pinterest)
Możesz przypiąć pin innych użytkowników klikając przycisk “Zapisz” po najechaniu na pina, który nas interesuje. Obok przycisku “Zapisz” wybierz tablicę, do której chcesz przypiąć pina.
Co to są tablice na Pinterest?
W przeciwieństwie do Facebooka czy Instagrama, wszystkie piny są zorganizowane w tablicach. Tablica jest miejscem, gdzie użytkownik przypina piny z Pinteresta. Zazwyczaj tablice są posegregowane według kategorii (np. moda 2020, szybkie dania) lub celu (np. miejsca na ziemi, które chcę odwiedzić, rzeczy, które chcę posiadać)
Możesz stworzyć tablicę do niemal wszystkiego – wesela, dekoracji domowych, projektów majsterkowania, wakacji – i przypiąć do niej każde zdjęcie.
To tak, jakbyś miał w domu tablicę korkową do której przypinasz różne rzeczy.
Tablice określa ich:
- nazwa
- opis
Na podstawie tych dwóch rubryk wyszukiwarka Pinteresta będzie znajdywała nasze tablice i piny. Warto zatem zadbać o aspekt SEO oraz research słów kluczowych, aby innym użytkownikom wyświetlały się nasze piny i tablice.
Co to są ukryte tablice na Pinterest?
Ukryte tablice to typ tablic, które są widoczne tylko dla Ciebie i dla osób, które zaprosisz.
Przekształcając tablicę w ukrytą tablicę pamiętaj o tym, że:
- Piny z ukrytych tablic nie będą wyświetlać się na stronie głównej innym użytkownikom Pinteresta
- Zapisując pin na tablicy ukrytej, właściciel pina nie otrzyma o tym powiadomienia oraz liczba zapisań pina nie wzrośnie
- Jeśli zapiszesz pina z ukrytej tablicy, na nowym pinie nie będzie informacji od kogo pochodzi ten pin.
Czym Pinterest różni się od Facebooka i Instagrama?
Pinterest różni się od sieci społecznościowych, w których ludzie dzielą się informacjami i zdjęciami głównie skupiając się na sobie i swoim życiu osobistym.
Dla przykładu Facebook i Instagram mają na celu zaprezentowanie innym najlepszej wersji Ciebie. Pokazujesz na nich zdjęcia z ostatnich wakacji czy najnowsze selfie z koncertu.
Pinterest zaś jest skupiony wokół “inspiracji“, aby stać się lepszą wersją Ciebie i inspirować do tego innych. Twoje tablice na Pinterest mogą pokazać wnętrza o jakich marzysz lub miejsca, które chcesz odwiedzić. Różnica jest dość wyraźna, nieprawdaż?
Krótka historia Pinteresta
- 2009: prace nad stworzeniem Pinteresta rozpoczęły się w tym roku.
- 2010: portal ujrzał światło dzienne i po 9 miesiącach działalności miał już 10 000 użytkowników.
- 2011: magazyn “Time” umieścił Pinterest w artykule “50 najlepszych stron w 2011 roku”
- 2012: Pinterest wygrywa Webby Award w kategorii “Najlepsza aplikacja do mediów społecznościowych”
- 2013: Pinterest został udostępniony w języku polskim.
- 2015: Pinterest dodaje opcję “pinów zakupowych”, dzięki którym użytkownik może bezpośrednio dokonać zakupu bezpośrednio z platformy.
- 2016: Pinterest dodaje możliwość dodawania filmów na platformę
- 2017: Pinterest dodaje możliwość wyszukiwania za pomocą zdjęć
- 2019: Pinterest wychodzi na giełdę w USA.
Więcej o historii Pinteresta przeczytasz tutaj.
7 powodów dlaczego warto być na Pinterest?
1. Platforma społecznościowa zdominowana przez kobiety
Pinterest jest dumny z tego, że jest najbardziej kobiecą platformą społeczną na świecie. Według danych Open Mobi, aż 87% użytkowników polskiego Pinteresta to kobiety. Nasz kraj nie odbiega znacząco od tej średniej, bowiem globalnie odsetek kobiet na Pinterest stanowi aż 77%.[fn id=”IHwfAq2″]
Jeśli Twój biznes jest związany z modą, urodą, kulinariami lub wystrojem wnętrz, Pinterest jest medium społecznościowym na którym zdecydowanie warto być!
2. Pinterest to świetne źródło ruchu
Każdy pin na Pinterest może mieć link wychodzący, dzięki czemu Pinterest jest świetnym źródłem ruchu. Takiej szansy nie daje nam np. Instagram, który wręcz uniemożliwia użytkownikom opuszczenie samej platformy.
Mając odpowiednią strategię przenoszenia użytkownika między Pinterestem a swoim sklepem internetowym zyskujesz świetną okazję do tego, aby przeprowadzić Klienta przez cały lejek zakupowy.
Co więcej, prowadząc kanał na Pintereście użytkownik jest tylko o jedno kliknięcie od potencjalnego zakupu Twojego produktu!
3. Pinterest dynamicznie rośnie i ma coraz więcej użytkowników
Według danych Open Mobi, 3,7mln użytkowników w Polsce korzysta z Pinteresta i liczba użytkowników rośnie dwucyfrowo każdego roku.[fn id=”vsO4bq2″]. Globalnie, Pinterest urósł w ostatnim roku aż o 26% co czyni go jedną z najbardziej dynamicznie rosnących platform społecznościowych.
Patrząc na bardziej rozwinięte rynki takie jak USA – Pinterest jest tam trzecią pod kątem wielkości platformą społecznościową wyprzedzając nawet YouTube. W Polsce korzystanie z Pinteresta deklaruje tylko 17% badanych, co plasuje go poza pozycją TOP5 największych platform społecznościowych. [fn id=”VNrVbq2″]
Jeśli założymy, że docelowo Pinterest stanie się równie popularny w Polsce co w USA to Pinterest będzie jedną z najbardziej dynamicznie rosnących platform społecznościowych w kraju nad Wisłą.
4. Pinterest świetnie inspiruje
Według danych Open Mobi aż 96% użytkowników zrealizowało pomysł z Pinterest w życiu. To pokazuje jak ogromną siłę inspiracji ma Pinterest.
W przeciwieństwie do wielu serwisów społecznościowych, gdzie celem jest zdobywanie lajków i obserwujących, użytkownicy Pinteresta wydają się być bardziej skupieni na znajdowaniu ciekawych rzeczy i przypinaniu ich do swoich tablic.
Pinnerzy są żywo zainteresowani tym, co jest modne i fajne, dzięki czemu marketerzy mogą to wykorzystać w swoich strategiach marketingowych.
Sądzę, że głównym powodem tak wysokiego zaangażowania jest to, że treści na Pinterest są bardzo wizualne. Przeglądanie obrazów jest znacznie łatwiejsze i bardziej przyjemne niż przeglądanie setek tweetów. Dodatkowo piny na Pinterest posegregowane są w powiązane tematycznie tablice. To sprawia, że łatwiej np. wyłapywać nowe trendy w obszarze w którym działamy.
5. Pinterest sprzedaje
To, że Pinterest angażuje ponadprzeciętnie użytkowników już wiemy. To, co jest unikalne w Pintereście w porównaniu z większością serwisów społecznościowych, to fakt, że zmniejsza on liczbę kroków od inspiracji do konwersji. Wystarczy jeden klik w pina i użytkownik jest o krok od zakupu.
Według danych Open Mobi aż 57% użytkowników kupiło produkt, który znalazło na Pinterest.
Pinterest jest również wyszukiwarką będąc jednocześnie serwisem społecznościowym. Aż 48% ankietowanych wyszukuje i kupuje produkty korzystając z Pinteresta.[fn id=”x06TFq2″] Patrząc na aktywności typowe dla mediów społecznościowych takie jak dzielenie się treściami, czy nawiązywanie kontaktów – to wszystko ma zdecydowanie niższy priorytet na Pinterest.
Stanowi to wyraźny kontrast w stosunku do innych portali społecznościowych. W przypadku Facebooka zakupy zajmują 7. miejsce na liście najpopularniejszych aktywności. Deklaruje je tylko 14% ankietowanych.
6. Obecność na Pinterest jest darmowa
Sama obecność na Pinterest jak i w większości sieci społecznościowych jest zupełnie darmowa. Jeśli prowadzisz już aktywnie konta na Facebooku i Instagramie, pomyśl o tym, aby tą samą treść umieszczać również na Pinterest.
Wystarczy skadrować nieco inaczej grafiki oraz dodać słowa kluczowe do opisów, aby treść pasowała do Pinteresta. Umieść swój katalog produktów lub zdjęcia inspiracyjne przedmiotów, które oferujesz. Być może to właśnie Pinterest będzie Twoim najlepszym źródłem pozyskiwania sprzedaży w Internecie!
Pamiętaj, że na Pinterest najprawdopodobniej jest Twoja grupa odbiorcza, w szczególności jeśli są nią kobiety.
7. Pinterest pozwala odkrywać trendy
Pinterest to świetne miejsce do odkrywania trendów. Od marketingu po modę i nie tylko, możesz odkryć, czym inni ludzie się interesują.
Obserwowanie innych pozwala zrozumieć, co dziś jest modne i trendy. To z kolei możesz wykorzystać do stworzenia odpowiedniej oferty produktów dla Twojej grupy odbiorców.
Dodatkowo Pinterest uruchomił narzędzie “Pinterest Trends“, które pozwala śledzić trendy tylko na Pintereście. Niestety narzędzie jest dostępne tylko na rynek USA i Kanady, ale najprawdopodobniej docelowo zostanie udostępnione na wszystkie rynki, w tym nasz rynek polski.
Czy Pinterest jest płatny?
Nie. Zarówno konto osobiste jak i firmowe jest zupełnie bezpłatne. Jeśli chcesz wykorzystać Pinterest do celów biznesowych, możesz skorzystać z opcji płatnych reklam, aby dotrzeć do większej ilości użytkowników.
Czy Pinterest jest bezpieczny?
Pinterest jest równie bezpieczny w użyciu jak większość innych serwisów społecznościowych, ponieważ użytkownicy muszą się logować, a hasło chroni dostęp do ich konta. Pinterest nie wymaga również wprowadzania żadnych danych osobowych ani finansowych, więc nie musisz się martwić zakładając tam konto.
Nie mniej jednak korzystając z Pinteresta warto przestrzegać 4 poniższych zasad bezpieczeństwa:
- Uważaj na obiecanki “złotych gór”.
Jeśli widzisz, że pin wydaje się zbyt dobry by był prawdziwy (np. dieta, dzięki której schudniesz 10kg w miesiąc) to zachowaj szczególną ostrożność. Użyj zdrowego rozsądku i podchodź do takich pinów z dystansem. - Udostępniaj swoje tablice do edycji tylko osobom, które znasz.
Nigdy nie wiesz kto jest po drugiej stronie. Być może osobą, która chce dołączyć do Twojej tablicy jest konkurencja i tylko czeka, aby udostępnić na Twojej tablicy treści, które zostaną zbanowane przez Pinterest. - Uważaj na fałszywe konta.
Jeśli widzisz konta znanych osób, zachowaj szczególną ostrożność. Bardzo wiele osób próbuje podszyć się pod celebrytów we wszystkich mediach społecznościowych, by wykorzystać ich autorytet. - Wykorzystuj ukryte tablice do treści, których nie chcesz pokazać.
Jeśli planujesz udostępniać rzeczy na Pintereście, którymi nie chcesz dzielić się publicznie, stwórz do takich materiałów dedykowaną ukrytą tablicę.
Jakie branże / tematy są popularne na Pinterest?
Według raportu Open Mobi, najbardziej popularne branże na Pinterest w Polsce to:
- Beauty (kosmetyki, dbanie o ciało, fryzury, uroda)
- Moda (lookbooki, pomysły jak przerabiać ubrania, stylizacje)
- Wystrój wnętrz (pomysły jak urządzać wnętrza, porady, trendy)
- Kulinaria (przepisy, przetwory, zdrowa żywność)
- Samochody
- Sport
Do śledzenia trendów w USA / Kanadzie Pinterest udostępnił dedykowane narzędzie “Pinterest Trends“. Niestety, na razie nie znajdziemy trendów dla polskiego rynku.
Jak założyć konto na Pinterest?
- Wejdź na stronę https://pl.pinterest.com/. Twoim oczom ukaże się główna strona Pinteresta.
- Kliknij w czerwony przycisk “Sign Up” / “Zarejestruj się” w prawym górnym rogu strony. (Szczerze powiedziawszy nie wiem dlaczego pomimo wybrania polskiej wersji językowej u mnie po wylogowaniu się strona Pinteresta po wylogowaniu się jest po angielsku)
- Wpisz swój adres e-mail, ustaw hasło do logowania do konta oraz podaj swój wiek.
- Kliknij przycisk “Continue” / “Kontynuuj”.
- Brawo, własnie zarejestrowałeś swoje konto na Pinterest! Jeszcze tylko potwierdź swój adres e-mail klikając w maila, który przyjdzie od Pinteresta i gotowe.
Czy istnieje polski odpowiednik Pinterest?
Można tak powiedzieć. W 2013 roku powstał polski portal zszywka.pl który jest bardzo podobny do Pinteresta. Portal ten skupia przede wszystkim treści związane ze światem mody, urody oraz wystrojem wnętrz.
Czy jest aplikacja do Pinterest?
Tak. Pinterest posiada aplikację mobilną zarówno dla smartfonów z systemem operacyjnym Android oraz iOS. Aplikacja jest dostępna w języku polskim.
Aplikację na Android znajdziecie tutaj:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pinterest&hl=pl
Aplikację na iOS znajdziecie tutaj: https://apps.apple.com/pl/app/pinterest/id429047995?l=pl
Czy Pinterest jest po polsku?
Tak. Od 2013 roku Pinterest jest dostępny również w wersji polskiej. Wszystkim mieszkańcom Polski Pinterest powinien domyślnie pokazać się w języku polskim. Jeśli widzisz Pinterest w innym języku to wystarczy, że wejdziesz w ustawienia konta i w polu “Język” wybierzesz język polski.
Czy da się korzystać z Pinteresta bez rejestracji?
Jeśli nie posiadamy konta w serwisie to możemy jedynie oglądać piny innych osób w bardzo ograniczonym zakresie. Po wejściu jako niezalogowana osoba na tablicę innej osoby, Pinterest będzie wymuszał na nas zalogowanie się lub rejestrację konta uniemożliwiając w ten sposób dalsze korzystanie z serwisu jako osobie niezalogowanej. Nie da się dodawać własnych pinów ani tworzyć własnych tablic nie mając konta w serwisie.
Jak założyć konto firmowe na Pinterest?
Aby stworzyć konto firmowe na Pinterest masz 3 opcje:
1) Założyć konto firmowe i przypisać je do konta osobistego jako osobne konto. Do konta osobistego można przypisać aż do 4 kont firmowych.
2) Możesz zamienić konto osobiste na konto firmowe
3) Możesz założyć konto firmowe, które nie będzie związane z kontem osobistym
Czy da się zamienić konto osobiste na firmowe?
Tak. Aby to zrobić należy wejść w ustawienia konta, poszukać sekcji “Zmiany na koncie” po czym kliknąć przycisk “Zmień rodzaj konta na firmowe”. Po zamianie konta osobistego na firmowe, możesz bez problemu zamienić znów swoje konto biznesowe na osobiste.
Jakie są różnice między kontem prywatnym a firmowym?
Korzystając z konta firmowego dostajemy dostęp do szeregu ciekawych funkcji niedostępnych z poziomu konta osobistego. Przede wszystkim:
– Statystyki. Dzięki nim wiemy ile wyświetleń, przypięć oraz kliknięć otrzymały nasze piny.
– Funkcje reklamowe. Aby zwiększyć widoczność pinów, które chcesz promować.
– Możliwość publikowania treści video. Publikuj ciekawszą i bardziej dynamiczną treść niż statyczne obrazy.
Masz pytania? Skontaktuj się
E-mail: [email protected]
Telefon: 791 416 903